درمان دیابت نوع 1 با استفاده از واکسن ژنریک BCGبرای کشتن سلولهای اتوایمیون

فاز اول کارآزمایی بالینی استفاده از واکسن ژنریک به منظور بالا بودن مقدار یک مدولاتور (تعدیل کننده) سیستم ایمنی که می تواند سبب مرگ سلولهای اتوایمیونی که هدفشان سلولهای ترشح کننده انسولین درپانکراس است با موفقیت تکمیل شد و بطور موقت قدرت ترشح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک به آنها بازگشت.

هدایت این پروژه به عهده ی پرفسور Denise Faustmanبود و درآزمایشگاه ایمونوبیولوژی بیمارستان عمومی ماساچوست انجام گردید. نتایج این تحقیق در ژورنال PLoS ONEمنتشر شد و فاز دوم این تحقیقات در حال حاضر در حال انجام است.

تیم تحقیقاتی پرفسورFaustmanدرسال 2001 گزارش کردند که القا بیان فاکتور نکروز کننده ی تومور(TNF)که قبلاً در تخریب سلولهای Tاتوایمیون تخریب کننده ی سلولهای ترشح کننده ی انسولین موثر بوده است، می تواند به درمان موشهای مبتلا به دیابت نوع یک از طریق تولید مجدد سلولهای جزایر پانکراس کمک کند.

از آنجائیکه دوز بالای TNFبرای انسان سمی است، درکارآزمایی های بالینی از واکسن BCG(bacillus calmette- Guerin)به این منظور استفاده می شود این واکسن با ایمنی کامل سبب افزایش مقدار TNFدربدن می گردد.

دکتر Faustmanمی گوید: ما اعتقاد داریم که این روش درمان در انسان نیز موثر است و شواهد اولیه تأثیرات مثبت آن را ثابت کرد. او می افزاید: یافته های این تحقیق نشان داد که این واکسن کم هزینه و ساده، سبب تغییر بیماری اتوایمیونی که مسبب دیابت نوع یک است ،می شود و این کار ازطریق تحریک تولید TNFو کشته شدن سلولهای Tمسبب این بیماری انجام می شود و بنظر می رسد بطور خلاصه موجب بازگرداندن عملکرد سلولهای بتای پانکراس در فرد بیمار می شود. این کارآزمایی  یک کارآزمایی  پیشگیرانه  نیست . درحال حاضر دانشمندان درحال بررسی دوزی از واکسن هستند که بطور واقعی سبب بازگرداندن عمل سلولهای بتا در افراد مبتلا به دیابت نوع یک بطور دایم شود. ما پیش بینی می کنیم که فاز دوم این تحقیقات به ما درمورد تبدیل واکسن BCGبه یک درمان ثابت برای این بیماری کمک خواهد کرد، که این کمک شامل دوز صحیح و تعداد دفعات واکسیناسیون مورد نیاز برای بدست آوردن یک پاسخ درمانی ثابت است. BCGبه عنوان یک داروی ژنریک با بیش از 90 سال استفاده ی کلینیکی هم اکنون توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDAبرای واکسیناسیون علیه توبرکلوسیز و درمان سرطان مثانه تایید شده است .

در فاز اول کارآزمایی دوسوکور، 6 بیمار که بمدت طولانی به دیابت نوع یک مبتلا بودند ، ثبت نام شدند ( به طور متوسط 15 سال به  این بیماری مبتلا بودند). به این افراد به طور تصادفی یا دو دوز از واکسن BCGیا پلاسبو (دارونما) به فاصله ی 4 هفته تزریق شد. نمونه های خونی شرکت کنندگان مبتلا به دیابت با نمونه های خونی 6 فرد از گروه کنترل که افراد سالمی بودند و با 75 فرد دیگر مبتلا به دیابت و 15 نفر سالم دیگر مقایسه گردید.

درنمونه های فراوان خونی که از شرکت کنندگان تهیه شد ،مقدار سلولهای Tاتو ری اکتیو علیه سلولهای ترشح کننده ی انسولین، اتوآنتی بادی ، غلظت سلولهای تنظیم کننده ی T cellsکه به کنترل پاسخ ایمنی کمک می کنند و مقدار C- پپتید که نشانگر ترشح انسولین است، اندازه گیری گردید.

در طول 20 هفته تحقیق ، در 2 نفر از 3 شرکت کننده گان دردرمان با BCG، مقدار مرگ سلولهای Tاتوری اکتیو علیه سلولهای ترشح کننده ی انسولین ومقدار سلولهای تنظیم کننده ی T cellsافزایش یافت. افزایش موقت اما معنی دار مقدار cپپتید بیانگر تولید مجدد انسولین در افراد تحت درمان با BCGبود. بطور غیر منتظره ای پاسخ های مشابهی در یکی از افراد تحت درمان با دارونما بعد از ثبت نام در این تحقیق مشاهده شد که دلیل آن ابتلا به ویروس Epstein- Barrبودکه سبب القا بیان TNFمی گردد. با تزریق BCGهیچگونه حادثه ی جانبی مضری اتفاق نیافتاد.

محققین معتقدند که به دوز بالاتری از تزریق BCGکه در این کارآزمایی استفاده گردید برای بدست آوردن نتایج دراز مدت حذف سلولهای اتوری اکتیو Tو افزایش ثابت تولید C- پپتید و تولید انسولین نیاز است . به گفته ی پرفسور Paul Burn: این یک لحظه ی هیجان انگیز در تحقیقات دیابت نوع یک است، تیم تحقیقاتی دکتر Faustmanنشان داد که تغییر اتوایمیونیتی مسبب دیابت نوع یک ، سبب بازگشت عملکرد سلولهای بتا در تولید انسولین در افرادی که به مدت طولانی به بیماری دیابت نوع یک مبتلا بودند، می شود. بازگرداندن توانایی تولید انسولین به سلولهای بتا قدم اول وامیدوار کننده ای برای درمان این بیماری است.

پرفسور Burnمی گوید: درطی اشتغال در صنعت و بنیاد تحقیقات Sanfordو دیابت جوانان، سختی ها و مشکلات تبدیل یک پروژه از موش به مرحله ی آزمایشات انسانی را به چشم خود دیده ام و نتایج بدست آمده از این تحقیقات بسیار تأثیر گذار و قابل قدردانی است.

این یافته ها با کارآزمایی اخیر انجام شده درایتالیا در استفاده از واکسن BCGدر کند نمودن پیشرفت بیماری مالتیپل اسکلروز و جلوگیری از پیشرفت خسارت های مغزی در بیماری پیشرفته ی MS     ( یک بیماری اتوایمیون که توسط سلولهای اتوری اکتیو Tکه با تحریکTNFاز بین می روند می باشد) بطور همزمان ارائه گردید.

دریک تحقیق جدید که در ترکیه انجام شد دانشمندان پیشنهاد کردند که استفاده از BCGاما نه یک دوز واکسیناسیون می تواند از شروع دیابت در کودکان جلوگیری کند و واکسیناسیون BCGدر کودکی از تشکیل اتوانتی بادی جلوگیری می کند.

مقاله ی منتشر شده در PloS ONE  منعکس کننده ی 20 سال تحقیق دکتر Faustmanوهمکارانش بروی سلولهای Tایجاد کننده ی دیابت نوع یک و تعریف مجدد عملکرد پانکراس در افرادی است که برای دهه های متوالی به دیابت نوع یک مبتلا بودند.

منبع:  www.sciencedaily.com/releases/2012/08/120809090538.htm